Sports un garastāvoklis

Ir ļoti daudz un dažādi raksti par to, kā sports un sportošana var iespaidot cilvēka garastāvokli un pamatā to uzlabot, bet vai tā patiesībā ir taisnība un, kā tad šis process strādā, kā arī cik daudz būtu jā-nodarbojas ar sportu lai iegūtu pozitīvu efektu.

Pirmkārt jau mums vajadzētu padomāt no mūsu pašu sajūtām, kā tad ir tad, kad sanāk kāda fiziskā slodze un kāds tad pēc tam ir mūsu garastāvoklis. Parasti sanāk tā, ka ir ļoti grūti piespiest sevi doties uz trenažieru zāli / skriet / vai vingrot mājās, bet kad tas ir izdarīts rodas papildus enerģija un, lai gan ir jūtams arī muskuļos nogurums, tomēr pozitīvās emocijas ir stiprākas nekā šis nogurums. Man, personīgi, ir tā, ka pēc sportošanas ir tā, ka rodas papildus enerģija un ir daudz pozitīvāks skats uz dzīvi nekā tas bija pirms šīs sportošanas. Bet tas ir tikai tad, ja nenotiek pārpūle, jo, ja sportots tiek pārāk daudz, tad atkal rodas tieši pretējs efekts un ir pārāk liels nogurums, kas savukārt uzreiz vai nu uzdzen miegu vai arī liek uz kādu laiku atpūsties. Un parasti tad arī ar garastāvoklis pēc pārpūles, lai gan ir labs, tomēr nav tik pozitīvs, kā tas ir pēc vidējas fiziskas slodzes, jo pēc pārpūles, kā jau teicu, tad liekas, ka tikai gribas gulēt un atpūsties. Bet, no otras puses parasti ir arī apmierinātība un gandarījums, ka ir kaut kas paveikts savā labā un tāpēc ir ļoti dažādas sajūtas.

Ja mēs paskatāmies uz šo saikni no zinātniskā viedokļa, tad ir bijuši ļoti daudz un dažādi pētījumi par sporta ietekmi uz garastāvokli un to, kā sportošana mūs iespaido, bet parasti visi šie pētījumi tiek veikti tikai lai noteiktu vai ir saikne starp sportošanu un labu garastāvokli, nevis mēģināts saprast, kāpēc tad sportošana varētu izraisīt šīs izmaiņas. Vienā no zināmākajiem pētījumiem, kur tika pārbaudīts cilvēku garastāvoklis pirms sportošanas un pēc un salīdzināts tas ar testa grupu, kura to pašu laiku pavadīja nevis sportojot bet vienkārši atpūšoties pierādījās, ka, lai gan arī vienkārša atpūta pusstundas garumā var būt pietiekoša lai uzlabotu savu garastāvokli, tomēr pēc sportošanas cilvēkiem parasti bija daudz pozitīvāks skats uz dzīvi nekā kontroles grupai. Un tas tad arī parāda cik daudz tomēr sportošana var tev palīdzēt, jo tu ne tikai nodarbini savu ķermeni un dedzini kalorijas, kā arī izkustini savus muskuļus, bet gan arī saņem papildus dažādas vielas, kas tev stimulē smadzenes un liek justies labāk.

Cilvēks jau no seniem laikiem ir attīstījies kā kustīga būtne un kad mēs bijām vēl vienkārši mednieki nereti mums bija jāpārvietojas vairāki desmiti kilometru dienā lai atrastu ēdamo un tāpēc arī cilvēka smadzenes ir izveidojušās tā, ka tās strādā vislabāk tieši tad, kad mēs esam fiziski aktīvi un visu dienu sēdēt vai gulēt noteikti nav veselīgi. Fiziskā slodze tāpēc dod mums papildus enerģiju un dzīvesprieku un pie reizes padara mūsu ķermeni skaistāku un izturīgāku, audzējot mūsu muskuļus!